Østerbro Havnekomités høringssvar i forbindelse med flytning af containerterminal i Københavns Havn

 

 

Ændringen af containerhavnen er en strategisk satsning for den fremtidige byudvikling og bør derfor ses udfra det.

 

Østerbro Havnekomité mener, at forslaget til lov om placering af en 50 ha stor containerterminal på et nyt opfyldt område nord for det nuværende Nordhavn strider mod

-        Københavns kommuneplan 2009 hvori det er besluttet, at København skal være førende indenfor bæredygtig byudvikling, både økonomisk, socialt og miljømæssigt. Ambitionerne er at gøre København til et forbillede og inspiration for en bæredygtig udvikling af storbyer i verden.

Anlæget af den foreslåede containerterminal vil medføre en voldsom belastning af biltrafik igennem København og være i direkte modstrig med Kommuneplan 2009’s visioner.

Endvidere vil det være i modstrid Borgerrepræsentationens vedtagelse af en betalingsring rundt om København, som den kommende regering ventes at vedtage.

-        Og strider mod intentionerne i  den internationale idékonkurrence, som blev udskrevet i 2008 af København Kommune og By og Havn med det formål at få udformet en konkret  bebyggelsesplan for Indre Nordhavn og en overordnet plan for hele  Nordhavn indbefattet det nye opfyldningsområde, så udviklingen i Nordhavn blev præget af bæredygtighed, livsmuligheder for alle, grøn trafik og miljø ved vandet. Det vindende forslag vandt på ideen om et Urbant delta med mange holme og kanaler.

 

I modstrid med alle disse vedtagelser ligger der nu et forslag til en containerterminal, der er ubehagelig stor, 50 ha svarende til ca 80 fodboldbaner og dertil et stort område til adgangsveje og opmarchbaner.

 

Det er Østerbro havnekomités opfattelse, at det vil være en stor planlægningsfejl, at placere så stor en containerterminal på området i Nordhavnen.

Det vil sætte begrænsninger for anvendelse af nærtliggende arealer og give gener trafikalt, støjmæssigt, miljømæssigt og visuelt. En så stor containerterminal, hvor kun ca. 20%-30% af godset bliver omlastet og sejlet videre vil belaste vejsystemet i Nordhavn og kørselsruterne igennem byen langs tætbebyggede områder.

Da der indtil nu ikke har været bevilget penge til en Nordhavnsvej i fuld tunnel vil en øget lastvognstrafik især være ødelæggende for området, hvor den nye Svanemøllens strand har været så stor en succes. Store lastbiler f.eks. sværgodstransport og meget lange led-lastbiler med blink vil skabe en yderligere barriere for adgangen til vandet hele vejen fra Svanemøllen til Østerport station og ødelægge de rekreative muligheder.

 

Østerbro Havnekomité finder det meget betænkeligt at vedtage et så vidtrækkende projekt, der berører miljøet i store dele af Københan og især Østerbro inden der er foretaget en tilbundsgående miljøundersøgelse med opstilling af scenarier for de vejforløb som transporterne skal foregå på og med efterfølgende vurdering af støj- og luftforureningen ved forskellige case. Især bør der sættes fokus på udledningen af småpartikler, som civilingeniør, ph.d. Kåre Press Kristensen fra Det økologiske Råd i en nylig undersøgelse har påvist optræder i store mængder langs søerne i København

 

Det foreslåede anlæg vil desuden være til ulempe for fritidssejlads, muligheder for at færdes sikkert og bruge Nordhavnsområdets rekreative muligheder, samt skade den biologiske mangfoldighed på de nuværende områder. Områderne er en vigtig mellemstation for trækfuglene og ornitologer har registreret mere end 200 forskellige fuglearter derude og det er desuden hjemsted for flere sjældne sommerfuglearter, samt den grønbrogede tudse.

 

Østerbro Havnekomité vil opfordre til, at Trafikudvalget genovervejer de øvrige 11 forslag til placering af containerterminal til København. Den tilsyneladende lette løsning med placering  på opfyld i Nordhavn, kan nemt vise sig meget dyr på længere sigt, når det medfører behov for nye vejanlæg og ændringer i nuværende vejføringer.   Det vil kræve store økonomiske investeringer, som bør anvendes et andet sted, hvor containerhavner har meget bedre udviklingsmuligheder.

Lovforslaget kommer ikke kun til at påvirke et nyt opfyldningsområde, men mange københavneres livskvalitet, deres miljø i hverdagen og muligheder rekrative udfoldelser.

 

Den 10.2.2011.   Østerbro Havnekomité