Østerbro Havnekomités høringssvar i forbindelse med flytning af
containerterminal i Københavns Havn
Ændringen af containerhavnen er en strategisk satsning
for den fremtidige byudvikling og bør derfor ses udfra det.
Østerbro Havnekomité mener, at forslaget til lov om
placering af en 50 ha stor containerterminal på et nyt opfyldt område nord for
det nuværende Nordhavn strider mod
-
Københavns kommuneplan 2009 hvori det er besluttet, at
København skal være førende indenfor bæredygtig byudvikling, både økonomisk,
socialt og miljømæssigt. Ambitionerne er at gøre København til et forbillede og
inspiration for en bæredygtig udvikling af storbyer i verden.
Anlæget af den
foreslåede containerterminal vil medføre en voldsom belastning af biltrafik
igennem København og være i direkte modstrig med Kommuneplan 2009’s visioner.
Endvidere vil det være i
modstrid Borgerrepræsentationens vedtagelse af en betalingsring rundt om
København, som den kommende regering ventes at vedtage.
-
Og strider mod intentionerne i den internationale idékonkurrence, som blev
udskrevet i 2008 af København Kommune og By og Havn med det formål at få
udformet en konkret bebyggelsesplan for
Indre Nordhavn og en overordnet plan for hele
Nordhavn indbefattet det nye opfyldningsområde, så udviklingen i
Nordhavn blev præget af bæredygtighed, livsmuligheder for alle, grøn trafik og
miljø ved vandet. Det vindende forslag vandt på ideen om et Urbant delta med
mange holme og kanaler.
I modstrid med alle
disse vedtagelser ligger der nu et forslag til en containerterminal, der er
ubehagelig stor, 50 ha svarende til ca 80 fodboldbaner og dertil et stort
område til adgangsveje og opmarchbaner.
Det er Østerbro
havnekomités opfattelse, at det vil være en stor planlægningsfejl, at placere
så stor en containerterminal på området i Nordhavnen.
Det vil sætte
begrænsninger for anvendelse af nærtliggende arealer og give gener trafikalt,
støjmæssigt, miljømæssigt og visuelt. En så stor containerterminal, hvor kun
ca. 20%-30% af godset bliver omlastet og sejlet videre vil belaste vejsystemet
i Nordhavn og kørselsruterne igennem byen langs tætbebyggede områder.
Da der indtil nu ikke
har været bevilget penge til en Nordhavnsvej i fuld tunnel vil en øget
lastvognstrafik især være ødelæggende for området, hvor den nye Svanemøllens
strand har været så stor en succes. Store lastbiler f.eks. sværgodstransport og
meget lange led-lastbiler med blink vil skabe en yderligere barriere for
adgangen til vandet hele vejen fra Svanemøllen til Østerport station og
ødelægge de rekreative muligheder.
Østerbro Havnekomité
finder det meget betænkeligt at vedtage et så vidtrækkende projekt, der berører
miljøet i store dele af Københan og især Østerbro inden der er foretaget en
tilbundsgående miljøundersøgelse med opstilling af scenarier for de vejforløb
som transporterne skal foregå på og med efterfølgende vurdering af støj- og
luftforureningen ved forskellige case. Især bør der sættes fokus på udledningen
af småpartikler, som civilingeniør, ph.d. Kåre Press Kristensen fra Det
økologiske Råd i en nylig undersøgelse har påvist optræder i store mængder
langs søerne i København
Det foreslåede anlæg vil
desuden være til ulempe for fritidssejlads, muligheder for at færdes sikkert og
bruge Nordhavnsområdets rekreative muligheder, samt skade den biologiske
mangfoldighed på de nuværende områder. Områderne er en vigtig mellemstation for
trækfuglene og ornitologer har registreret mere end 200 forskellige fuglearter
derude og det er desuden hjemsted for flere sjældne sommerfuglearter, samt den
grønbrogede tudse.
Østerbro Havnekomité vil
opfordre til, at Trafikudvalget genovervejer de øvrige 11 forslag til placering
af containerterminal til København. Den tilsyneladende lette løsning med
placering på opfyld i Nordhavn, kan nemt
vise sig meget dyr på længere sigt, når det medfører behov for nye vejanlæg og
ændringer i nuværende vejføringer. Det vil kræve store økonomiske investeringer,
som bør anvendes et andet sted, hvor containerhavner har meget bedre
udviklingsmuligheder.
Lovforslaget kommer ikke kun til at påvirke et nyt
opfyldningsområde, men mange københavneres livskvalitet, deres miljø i
hverdagen og muligheder rekrative udfoldelser.
Den 10.2.2011. Østerbro Havnekomité