Description: Untitled-5

 

Østerbro havnekomités

Høringssvar til VVM-redegørelsen for Nordhavnstunnel.

 

Sammenfatning :

Østerbro Havnekomité vil foreslå, at byggeriet af en vejtunnel fra Nordhavnsvej til Nordhavn stilles i bero indtil videre.

 

Aftalen mellem Regeringen og Københavns Kommune af 27. juni 2014 er en principaftale.

Det er første etape af en havnetunnel,

-       en havnetunnel, som endnu ikke er projekteret eller blevet finansieret.

Østerbro Havnekomité mener, at man må afvente at hele projekt havnetunnel er undersøgt og besluttet.

 

I rapporten begrunder man byggeriet af 1. etape af en havnetunnel med den kommende byudvikling i Nordhavn.

Men det er først om 40-50 år, at der måske kommer til at bo 40.000 nye beboere og være lige så mange arbejdspladser i Nordhavn.

Ingen ved, hvordan Nordhavn ser ud om 40-50 år .

Lokalplanerne bliver vedtaget løbende, efterhånden som der bliver brug for dem. Der er et ønske om at give fremtidige københavnere mulighed for at få indflydelse på planlægningen.

 

Men hvad vi ved er, at det er nødvendigt med en omlægning af samfundet for at løse de voksende klimaproblemer. Det er besluttet, at vi skal have et fossiltfrit samfund i 2050, - om 30 år.

I sommer kom 450 forskere fra NOAA med resultater fra klimaforskningen.

Det går værre, end vi hidtil har forestillet os, temperaturen, havstigninger og CO2 indholdet i luften stiger med foruroligende hast.

 

Lad os følge intentioner for arealudviklingen  i Nordhavn. Nordhavn skal være bæredygtig. Det betyder at meget af trafikken skal foregå på det planlagte metronet i Nordhavn og via havnebusser.

Formålserklæringen om Nordhavn fra 2008 var: Den overordnede vision er at Nordhavn  skal være ” det 21.århundredes bæredygtige bydel, der kan stå som et fyrtårn med innovative og fremtidssikrede løsninger, der vil imødegå de udfordringer, vi står over for, ikke mindst i relation til klimaændringer og resourceforbruget. Nordhavn skal være en bæredygtig by – en by for alle, - en miljøvenlig by og - en by med grøn trafik.”

 

Lige nu er der meget trafik i Nordhavn.

Men det skyldes i høj grad de midlertidige jordtransporter fra Metrobyggeriet og transport fra en containerterminal, som om en kort årrække nok flytter til Køge.

Så der er indtil videre ikke brug for 1. etape af havnetunnelen til Nordhavn.

Vi ønsker ikke ødelæggelser i havbunden med opgravninger og klapning af havbundsmateriale i Kalkbrænderihavnsbugten.

 

Østerbro Havnekomité ser Lystbådehavnen og de grønne områder i Nordhavn som en af de store rekreative muligheder for københavnerne.

Det er vigtigt at bevare.

Vi ønsker liv i Nordhavn – lystsejlere,  - ingen cykelbroer, men brede promenader  overalt langs vandet med adskilte arealer for cyklister og gående og – områder med vild natur.

 

Vi ønsker ikke store vejramper og vejanlæg.

 

Man bør lære af fejlene ved planlægningen i 1960’erne af Søringen, et motorvejssystem fra Lyngbyvej ind langs med søerne. Motorvejen blev vedtaget bid for bid og boligkareer i f.eks Fredensgade blev revet ned. Det var folkelige protester, der stoppede den sidste etape, så søerne ikke blev ødelagt.

 

Ingen ved om der kommer en havnetunnel. Der er derfor ikke brug for 1. etape af havnetunnelen.

 

25.8.2016  Østerbro Havnekomité