Østerbro
havnekomités
Høringssvar
til VVM-redegørelsen for Nordhavnstunnel.
Sammenfatning
:
Østerbro
Havnekomité vil foreslå, at byggeriet af en vejtunnel fra Nordhavnsvej til
Nordhavn stilles i bero indtil videre.
Aftalen
mellem Regeringen og Københavns Kommune af 27. juni 2014 er en principaftale.
Det
er første etape af en havnetunnel,
-
en
havnetunnel, som endnu ikke er projekteret eller blevet finansieret.
Østerbro
Havnekomité mener, at man må afvente at hele projekt havnetunnel er undersøgt og
besluttet.
I
rapporten begrunder man byggeriet af 1. etape af en havnetunnel med den
kommende byudvikling i Nordhavn.
Men
det er først om 40-50 år, at der måske kommer til at bo 40.000
nye beboere og være lige så mange arbejdspladser i Nordhavn.
Ingen
ved, hvordan Nordhavn ser ud om 40-50 år .
Lokalplanerne
bliver vedtaget løbende, efterhånden som der bliver brug for dem. Der er et
ønske om at give fremtidige københavnere mulighed for at få indflydelse på
planlægningen.
Men
hvad vi ved er, at det er nødvendigt med en omlægning af samfundet for at løse
de voksende klimaproblemer. Det er besluttet, at vi skal have et fossiltfrit
samfund i 2050, - om 30 år.
I
sommer kom 450 forskere fra NOAA med resultater fra klimaforskningen.
Det
går værre, end vi hidtil har forestillet os, temperaturen, havstigninger og CO2
indholdet i luften stiger med foruroligende hast.
Lad
os følge intentioner for arealudviklingen
i Nordhavn. Nordhavn skal være bæredygtig. Det betyder at meget af
trafikken skal foregå på det planlagte metronet i Nordhavn og via havnebusser.
Formålserklæringen
om Nordhavn fra 2008 var: Den overordnede vision er at Nordhavn skal være ” det 21.århundredes bæredygtige
bydel, der kan stå som et fyrtårn med innovative og fremtidssikrede løsninger,
der vil imødegå de udfordringer, vi står over for, ikke mindst i relation til
klimaændringer og resourceforbruget. Nordhavn skal være en bæredygtig by – en
by for alle, - en miljøvenlig by og - en by med grøn trafik.”
Lige
nu er der meget trafik i Nordhavn.
Men
det skyldes i høj grad de midlertidige jordtransporter fra Metrobyggeriet og
transport fra en containerterminal, som om en kort årrække nok flytter til
Køge.
Så
der er indtil videre ikke brug for 1. etape af havnetunnelen til Nordhavn.
Vi
ønsker ikke ødelæggelser i havbunden med opgravninger og klapning af
havbundsmateriale i Kalkbrænderihavnsbugten.
Østerbro
Havnekomité ser Lystbådehavnen og de grønne områder i Nordhavn som en af de
store rekreative muligheder for københavnerne.
Det
er vigtigt at bevare.
Vi
ønsker liv i Nordhavn – lystsejlere, -
ingen cykelbroer, men brede promenader
overalt langs vandet med adskilte arealer for cyklister og gående og –
områder med vild natur.
Vi
ønsker ikke store vejramper og vejanlæg.
Man
bør lære af fejlene ved planlægningen i 1960’erne af Søringen, et
motorvejssystem fra Lyngbyvej ind langs med søerne. Motorvejen blev vedtaget
bid for bid og boligkareer i f.eks Fredensgade blev revet ned. Det var
folkelige protester, der stoppede den sidste etape, så søerne ikke blev
ødelagt.
Ingen
ved om der kommer en havnetunnel. Der er derfor ikke brug for 1. etape af
havnetunnelen.
25.8.2016 Østerbro Havnekomité