Planlægningsprincipper for Nordhavn
Byudviklingen
i Nordhavn har stor betydning for københavnerne, nu
såvel
som langt ud i fremtiden. Østerbro Havnekomité finder det derfor
vigtig,
at der sættes fokus på, at gøre Nordhavn til en bæredygtig bydel,
der
lægger vægt på livskvalitet for beboere i alle aldre, og hvor de store
herlighedsværdier
sikres for alle københavnere.
Der
blev i 2008 udskrevet en international idékonkurrence om
udviklingen
af Nordhavn. Tre tegnestuer fik 1. præmie og blev bedt om
at
kvalificere deres forslag og derefter blev forslaget fra Cope, Sleth og
Rambøll
udpeget som masterplan. Men den konkrete planlægning for
området
følger ikke masterplanen.
-
Containerterminalen, som ikke indgik i oplægget til den
internationale
konkurrence, blev placeret, så den optager en stor del af
det
grønne område i masterplanen. Den natur og biodiversitet, der her
var
opstået over tid, er ødelagt, og offentligheden er forment adgang til
nogle
spændende naturoplevelser, nu og i mange år fremover. Kørslen til
og
fra containerpladsen vil fremover være meget belastende for de nye
boligområder
-
Redmolen, som i masterplanen fremstod med en skulpturel bygning,
der
skulle indeholde offentlige funktioner og være publikumsmagnet
er
blevet købt af PFA til opførsel af et nyt domicil med en restaurant i
stueetagen.
-
Den sydvendte Sandkaj var tegnet og tænkt som en hovedpromenade
og
en meget vigtig brik i udviklingen af Århusgadekvarteret med en
bred
offentlig promenade på 17 m med faste opholdsarealer, adgang til
vandet
og bademuligheder. I stedet ser den nu ud til at blive erstattet
med
en lille brygge på 5 m. For at udføre den brede promenade, som
indgik
i masterplanen, skulle der i følge lokalplanen for området skaffes
ekstra
finansiering (hvilket drejer sig om 50 mil. over 3 år).
Vi
har fra havnekomiteen presset på for at få finansieringen med i de
sidste
2 års budgetforhandlinger i København. Sidste år kom det med
som
en hensigtserklæring om, at man ville skaffe penge til den brede
løsning
i budgettet for 2014, men i år var det ikke med i budgetaftalen.
Østerbro
Havnekomité nærer derfor stor bekymring for, at alle
intentionerne
om at Nordhavnskal sætte nye standarder for byudvikling
på
et bæredygtigt grundlag, fysisk og socialt, som er vedtaget i
København
Kommune, løber ud i sandet.
Vi
henstiller til, at politikerne i Københavns Kommune tager
visionerne
seriøst, som de var formuleret i programmet for den
internationale
idèkonkurrence om Nordhavn, og træffer beslutning om
at
udarbejde nogle konkrete principper for byudvikling i Nordhavn.
Planlægningsprincipperne skal
fungere som et operativt værktøj i
udformning
af lokalplanerne for de enkelte områder.
Vores forslag er :
1.
Der udarbejdes og vedtages en helhedsplan for et bæredygtigt
Nordhavn.
De grønne områder udgør 40% af området, heraf en del
som
vild natur. I friarealer indgår ikke infrastruktur(cykel-gågader,
tekniske
anlæg, parkering, samt tagterasser). Mange
undersøgelser
viser at der er nødvendigt med let adgang til natur for at øge
folkesundheden.
2.
Byudviklingen tilrettelægges, så der er mulighed for rekreative og
fysiske
aktiviteter til lands og til vands. Badestrand,
havnebade og
svømmehal placeres.
3.
Strategien for byudviklingen skal være 50% boliger(25% af
boligerne
reserveres til alment byggeri), 35% til erhverv og 15%
til
kultur- og fritidstilbud. Staten yder tilskud, så de almennyttige
boligselskaber
kan erhverve grunde til rimelige priser. Placering
af
bibliotek/kulturhus og sundhedscenter lægges fast.
4.
Nordhavn skal så vidt muligt være bilfri. En bred cykelsti skal
forbinde
det yderste område i Nordhavn med Østerbro og det øvrige
København.
5.
Nordhavn inddeles i delområder. Hvert delområde i Nordhavn skal
have
adgang til offentlige tilgængelige pladser og grønne
områder. Der
defineres
konkrete principper for de offentlige, grønne områder,
mht.
placering i forhold til boligområder, areal i forhold til areal af
bolig/bebyggelse/veje,
tilgængelighed, og hvilke funktioner og behov
de
enkelte grønne områder skal tilgodese. Infrastrukturen
skal ikke
indgå som grønt område.
6.
Der anlægges en anlægges en sammenhængende,
offentlig promenade
på minimum 10 m. overalt langs vandet. Promenaden skal fungere
som
bindeled mellem de grønne områder i hele Nordhavn.
1.
Indtægter ved salg af grunde fra hvert delområdes skal finansiere
den
tekniske og grønne infrastruktur, som planen kræver. Der
udarbejdes
veldefinerede rækkefølgebestemmelser, så grønne
områder
er færdigetablerede samtidig med ibrugtagning af
byggefelter.
2.
Det skal sikres at daginstitutioner med legeplads og skoler
med
idrætsarealer indgår i planerne for delområderne. (f.eks.
500
boliger udløser en daginstitution, 1000 boliger udløser en
skole).
Legepladser og idrætsarealer skal være i
niveau og offentlig
tilgængelige, når de ikke er i brug.
3.
Der udarbejdes en overordnet kunstplan for de vigtigste gader og
pladser,
som f.eks. kan indeholde energineutrale installationer,
hvor
vand og lys indgår. Kunst skal være sikret etablering før
igangsætningstilladelse
for bebyggelse i tilgrænsende byggefelt gives.
4.
Der udformes altid to alternative planforslag ( f.eks.planer for
delområderne
og lokalplaner) før politisk beslutning. Berørte
foreninger
og borgere inddrages.
En helhedsplan for offentlige rekreative,
grønne områder i Nordhavn
Undersøgelser
viser, at let adgang til rekreative, grønne områder og
natur
øger folkesundheden. Rekreative grønne områder er et vidt
begreb,
og karakteren af de forskellige områder må derfor defineres
præcist
mht. funktion og deraf følgende krav til udformning. Det
betyder
naturligvis ikke, at aktivitetsmulighederne ikke må/kan
kombineres
eller lappe ind over hinanden.
Ifølge
den nuværende lovgivning skal grundsalg i Nordhavn bære
en
stor del af udgifterne til gæld, nye anlæg og driftunderskud i
metroprojektet.
Den finansieringsmodel er ødelæggende for at
københavnerne
får del i Nordhavns herlighedesværdier. Politikerne
i
København bør derfor igangsætte en drøftelse af alternativ
finansiering af metroen.
F.eks. kunne en finansiering ved kørselafgift
indgå.
Det vil samtidig have hensigtsmæssige gevinster for
københavnerne
ved at mindske biltrafikken.
Vi
ønsker liv i Nordhavnen. Vi ønsker varierede muligheder for
rekreative
og kulturelle oplevelser. Oplevelsen af, at Nordhavnen
giver
os fælles muligheder og ansvar.
Vi
håber med dette oplæg, at gøre politikere og tekni- og
miljøforvaltningen
interesseret i en offentlig dialog med københavnerne
om
planlægningsprincipper for Nordhavn.
Tilgængelighed.
Der
bør defineres nogle kriterier for de grønne områders tilgængelighed:
Det
skal kunne lade sig gøre at bevæge sig mellem mindst et rekreativt
område
og bolig, uden at svage trafikanter(børn) skal krydse befærdede
veje.
Øvrige grønne områder skal have forbindelse via (cykel)stinet
og/eller
havnepromenade – fra de nye områder i Nordhavn såvel som
Østerbro.
Der skal være en sammenhængende , offentlig promenade
på
minimum 10 m langs vandet.
Der
skal være offentlig transport til de yderste rekreative områder (bus,
havnebus,
metro) . I de grønne områder skal en del af stierne være
tilgængelige
for kørestolsbrugere og gangbesværede.
Naturområder.
Der
skal være naturområder på naturens egne betingelser, og hvor
biodiversitet
har høj prioritet. Den nordlige del af Nordhavnsområdet
skal,
som det er indtegnet i masterplanen, have særligt fokus og sikres
til
det formål. Området er over tid blevet til en vigtig habitat for truede
dyrerter,
bl.a. sommerfugle og padder, og området spiller en vigtig
rolle
som mellemstation for trækfugle. For
borgerne
er det ensbetydende med mange enestående naturoplevelser.
Områder til idræt og sport.
Byudviklingen
skal tilrettelægges, så der er mulighed for rekreative
og
fysiske aktiviteter til lands og til vands. Det kan fx være boldbaner,
kælkebakker,
vand- og sejlsport, svømmehal, havnebade, motionsbaner.
De
respektive anlæg skal som udgangspunkt etableres mindst et sted
i
området. Boldbaner og vandsportsanlæg for børn skal etableres i
tilknytning
til skoler og andre børneinstitutioner. Eller, som minimum,
være
lettilgængelige via offentlig transport og/eller trafiksikre cykelstier.
Idrætsarealer
ved skoler skal være offentlig tilgængelig, når de ikke er i
brug.
Bæredygtigt miljø.
I
områderne skal indtænkes klimavenlige og ressourcebesparende
anlæg,
på lige fod med anden byggemodning af Nordhavn.
Naturområderne
mod nord skal såvel som de de naturområder, der
etableres
i hele Nordhavn, etableres og plejes efter de principper, der
gavner
biodiversitet og binding af CO2 bedst. Eksperternes anbefalede
miljøtiltag
skal følges. De befæstede arealer bør indskrænkes til blot det
nødvendige.
Det samme bør gælde for de midlertidige områder, der
bruges
til anlægsarbejder.
Det
er vigtigt, at nogle natur”lommer” friholdes for at blive anvendt
til
arbejdsareal under udviklingsfasen. Formålet hermed er at beskytte
og
bevare den ruderatnatur og biodiversitet, der er opstået gennem
de
sidste 25 år. Når anlægsarbejderne er færdige, vil plante- og dyreliv
herfra
hurtigere kunne brede sig ind i de naturarealer, der etableres
efterhånden.
Midlertidig udnyttelse af arealerne til rekreative formål.
Havnekomiteen
ønsker at de dele af Nordhavn, hvor der endnu ikke er
aktuelle
planer, skal kunne bruges til rekreative formål af midlertidig
karakter.
Der kunne fremstilles en slags mobil inventar, bestående
af
bord/bænke, grill, l naturlegepladser, skurvogn med idræt/
motionsredskaber,
Urban Farming, ect. I områder, som allerede er
tilegnet
åbne, rekreative formål, kunne etablering af nogle anlæg startes
op
allerede nu.
Det
vil være til stor glæde for institutioner og borgere, og give dem en
tilknytning
til området.
Østerbro Havnekomité August 2014