Hvad gør vi nu lille du...
Det
er arbejdstitlen på den bog, jeg er ved
at skrive om de mange kampe Østerbro Havnekomité har ført igennem 20 år for en
Helhedsplan, der sikrer varierede boligformer, havnerelaterede erhverv, kultur-
og rekreative tilbud og områder med vild natur, der gør herlighedsværdierne
i Nordhavn tilgængelig for alle.
Derfor
vil vi bringe en tak til Karsten Ifversen for artiklen i politiken
11.3.2017 ”Nordhavn er en ny ghetto for
velhavere”.
Overborgmester
Frank Jensen affærdiger kritiken med oplysninger om, at Socialdemokratiet har
sørger for en ændring i Planloven i 2014, der betyder, at man nu kan stille
krav til en bygherre om 25 % almennyttig byggeri i nybyggeri.
Ændringen
i Planloven er glædelig.
Men
er det mere end en hensigtserklæring?
Grundsalget
i Nordhavn skal nemlig finasiere
udbygningen af metroen, - tidligere anlægsunderskud, - statens andel af
anlæg af metrocityringen og -anlæg af metro til Nordhavn og Sydhavn.
Vi
er i Østerbro Havnekomité mange gange blevet skuffet over, at beslutninger i
Lokalplaner for Nordhavn ikke er blevet
gennemført
-
Sandkaj i Århusgadekvarteret med en 17 m bred offentlig promenade med opholdsmuligheder og adgang til
vandet, bademuligheder og uddybning af Nordbassnet, der muliggjorde stoppested
for havnebussen ved Nordhavn Station
blev ikke til noget. Københavns Kommune
kunne ikke skaffede den nødvendige financiering på 50 mill kr. over 3 år. Det blev ellers betegnet som hovedgrebet i den vindende plan fra COBE fra 2008.
-
På samme måde er det gået med Redmolen. Her skulle der i det vindende
forslag ligge en publikumsmagnet. I det sidste forslag jeg har set, bliver der offentlig adgang til en indensdørs
”palmehave” med 3 træer og siddetrapper, forretninger og en restaurant
-
Hensigten med at bevare bygninger med havnepræg er blevet skamreddet
med tilbygninger, så den gamle funktion og tidligere brugere af f.eks. billig
atelje er forsvundet.
-
Forvaltningen i Københavns kommune oplyser overfor os, at der igen og
igen forsvindet grønt fra planerne.
Problemet
er, at det ikke rækker med pæne hensigtserklæringer.
Det
er ikke nok, at der f.eks er reserveret 2 byggefelter i den nye lokalplan for
Sundkaj. Felterne er reserveret gældende for nogle år, og hvis Københavns
kommune ikke kan stille med lån, så boligselskaber kan købe grundede inden
tidsfristen, så bliver der ikke bygget almentnyttiget. I en aftale mellem
Københavns Kommune og By&Havn fra 20. maj 2014 står der bl.a.
"By og Havn forpligter sig til at udbyde et
antal byggefelter inden for hele Sundmolen og Levantkaj Vest med krav om
opførsel af almene boliger, så der tilsammen i området opføres minimum 20%
almene boliger (målt i etagemeter). Denne forpligtigelse bortfalder 31.
december 2023 og er begrænset til det antal boliger, som Københavns kommunes
udbud af grundkapitallån muliggør i perioden........ Københavns Kommune
vil arbejde for, at den nødvendige finansiering tilvejebringes i 2020 eller
hurtigt muligt derefter."
Indtil
nu er der ikke bygget nogen offentlig børneinstitution eller skole i Nordhavn.
Der
er bygget en prangende privatskole til 1200 børn.
I
2007 vedtog Folketinget lov om Metrocityringen. Loven handlede om oprettelse af 2 nye
selskaber, Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, senere kaldt
By&Havn. Det fremgik af loven, hvem der skulle financiere Metrocityringen.
Staten skulle kun bidrage med 4,6 mia. Kr (2007 beløb). Pengene skulle skaffes
ved salg af grunde i Nordhavn. Siden er prisen for metroen steget kraftigt.
Hvad det ender med afhænger af udfaldet på en retssag mod en entreprenør.
I 2014
indgik Københavns Kommune og Staten en aftale, så København overtog gæld og
nyanlæg af metroen mod at få Nordhavns
arealer. Der er tale om en meget stor gæld.
Men
i loven står fortsat, at By&Havn skal drives efter forretningsmæssige
principper.
Så
Københavns kommunes muligheder for arealudvikling er begrænset.
Karsten Ifversen udtaler
ganske rigtigt i Politiken onsdag den 1. marts 2017: ”Man
etablerer halvoffentlige selskaber som By og Havn, hvis formål bl.a. er at
sælge havnens og Ørestads grunde. Bag stilheden ligger en bred politisk accept
af, at liberalismen har vundet historien, og derfor må byerne udvikles til og
ejes af private”.
Kun midlertidige arealer og bygninger, kan stilles
til rådighed for kreative kræfter og græsrødder indtil arealudviklingen kører
dem over.
Lige nu er Østerbro
Havnekomité taknemmelig over, at vi har fået penge af By&Havn, så vi sammen
med dem og Hjerteforeningen kan etablere en hjertesti med beskyttede
helsehaverum med udsigt over Øresund – til rekreation for alle i en stesset
tid.
Vi er glade for, at Politiken
nu åbner sine spalter for en debat om arealudviklingen i vores fælles havn.
Inger Hutters, formand for
Østerbro havnekomité den 12.3.2017.